(Detta är en förkortad version. För den som vill ha källor är det bara att be om det.)
”All nationalism
är en återvändsgränd. Den leder ingenstans.”
Varför har nationalistiska rörelser uppkommit, och varför
har man ansett sig tvungen att använda storskaligt våld? Finns en sådan sak som
fredlig nationalism? Och var är vi på väg?
Till att börja med måste vi naturligtvis börja med att
besvara frågan;
Vad är nationalism?
Nationalism
Den nationalistiska ideologin menar att en viss sorts
gemenskap är en förutsättning för nationens existens.
Vilka dessa intressen eller karaktäristika är, är något som måste definieras,
för att kunna skapa en ren nation.
Eftersom dessa intressen och karatäristika kan vara så vitt
skilda, skapas olika former av nationalism. Man skulle exempelvis kunna
beskriva nationalism som kärlek till fosterlandet och dess principer, vilka
dessa nu må våra.
”... vad fosterlandskärleken verkligen vill åstadkomma,
nämligen att det eviga och det gudomliga skall blomma i världen och aldrig
upphöra att bli renare, mer fulländat och ypperligt”. Ett citat som i
sig låter vackert, men om man härleder det till Baumans teori om trädgårdsmästarstater, där
sjuka delar måste kapas bort för att skapa en ”ren trädgård”, låter betydligt
mer skrämmande.
Det finns alltså många sorters nationalism, och jag kan
således konstatera att den nationalism jag anser vara mest relevant ur ett
massvålds-perspektiv är separatistisk nationalism. Där utgår man från att
nationen är etniskt och kulturellt definierad. Det är den sortens nationalism
jag vill se närmare på. Med Louis de Saint Justs ord:
”Det ligger något skrämmande i den heliga kärleken till
fosterlandet (...) Den offrar allt för det allmänna bästa, utan barmhärtighet,
utan fruktan, utan aktning för mänskligheten”.
Nationalism i historien
Ett exempel på där separatistisk nationalism varit
sammanlänkad med massvåld är inbördeskriget i Bosnien-Hercegovina. Detta krig
är en av de största tragedierna i europeeisk historia, och ett tydligt exempel
på hur nationalism och massvåld gärna går hand i hand. Krigets nationalistiska
faktorer innebar strider mellan regionens olika folkslag, och konflikten har
sedemera ansetts vara en etnisk rensning.
Man försökte tillgodose en önskan om etnisk homogenitet och
kulturell närhet. För att uppnå detta använde man sig till stor del av massvåld;
mord, interneringsläger och terror. Tydliga
direktiv lades upp beroende på vilka etniska motståndare man mötte. Exempelvis
meddelade en slovensk tidning att den jugoslaviska nationella armén använt
följande ord:
”Analyser av muslimernas beteende visade att deras
stridsmoral och kampvilja lättast kunde knäckas genom att våldta kvinnor, i
synnerhet minderåriga och rent av barn, och genom att döda medlemmar av den
muslimska nationaliteten i deras religiösa byggnader.”
Den etniska rensningen i Bosnien-Hercegovina kan inte ses
som något annat än ett tillfälle där den nationalistiska ideologin gått för
långt i sina strävanden efter homogenitet. Är människoliv och lidande verkligen
acceptabla kostnader för denna ideologi?
Om vi förflyttar oss söderut hittar vi andra tillfällen där
nationalismen använt sig av massvåld, om än kanske inte på en fysisk nivå så
åtminstone på en strukturell.
Så vi tittar på Iran. Det tar sin början när västerländska
strömningar kommer in i mellanöstern, och framförallt i Iran blev man imponerad
av den ”moderna” livsstilen. Irans dåvarande Shah var en stor anhängare av det
västerländska levnadssättet, och ville därmed införa liknande institutioner i
Iran.
Problemet var religionen, då man ansåg att islam stod ivägen.
Istället romantiserade man den för-islamiska perioden, och började tala illa om
de islamska folken, araberna.
Den nationalistiska ideologin visar sig genom att påstå att
vissa folkgrupper är renare än andra, mer civiliserade och mer värda en etniskt
ren stat. Känns det igen?
För att skapa denna stat så fort som möjligt inleddes en
omvälvande strukturförändring i landet. Man gick in på en strikt nationalistisk
väg, där araberna var hundar och den ariska rasen överlägsen.
Man inspirerades av en nazistisk ideologi, där avislamiseringen
var det viktiga. Man införde en rad nya förordningar, t.ex. fick kvinnor inte
längre bära slöja. Kvinnor som bar slöja
kunde orsaka att hennes man tappade jobbet. Koranstudier var inte längre
tillåtet.
Istället för den etniska rensningen som vi såg i
Bosnien-Hercegovina ser vi här istället en omdaning av samhället. Istället för
att rensa ut gör man om.
Är detta bättre? Är det strukturella våldet mer önskvärt än
det direkta? Är strävan efter modernitet verkligen i samklang med de rasistiska
tongångar som åtföljde förändringen?
Jag vill helst inte göra en hierarki, en rangskala kring
vilket våld som är värre. Men jag tror inte att någon befolkning i längden kan
tjäna på våld.
Men när det gäller nationalism och massvåld finns det en
historisk händelse som absolut inte går att förbise; Förintelsen.
Att använda begreppet massvåld är inte bara korrekt, det är
närmast en underdrift.
Vad det nazistiska styret ville skapa var en känsla av ”vi
och dom”. Man gjorde stor skillnad på människor. Det Tyskland som skulle resa
sig skulle vara en enad nation, med en enad befolkning och en enad kultur, och
inte minst en etniskt ren befolkning.
Varför massvåld?
Varför har då nationalismen så ofta åtföljts av massvåld?
Som vi kan se i de ovan nämnda exemplen har den separatistiska nationalismen
har onekligen lett till omfattande massvåld vid en mängd tillfällen. Viljan att
utplåna ett folk eller dess särdrag kan inte vara sympatisk, därför kan inte
heller deras medel vara sympatiska. Däremot kan de vara fullt logiska och
rationella. Jag kan själv komma på en mängd anledningar att utöva massvåld ur
en rationell, nationalistisk synvinkel.
- Genom att använda direkt våld i form av massmord, skapar man den etniskt rena staten som man är ute efter.
- Genom att använda direkt våld i form av misshandel skapar man skräck och rädsla hos målgruppen. Detta leder till underkastelse och/eller flykt.
- Genom att använda direkt våld i form av våldtäkt demoraliserar man målgruppen, just eftersom man ofta utsätter kvinnor, symbolen för hemmet och freden. Vidare blir de eventuella barn som föds inte längre etniskt rena, och skulle kunna skolas in i den önskade nationaliteten.
- Genom att använda strukturellt våld i form av förbud, skrämselpropaganda eller förtryck kan man förändra saker som tar sig uttryck i kultur eller livsstil, för att komma närmare målet om en homogen nation.
För den separatistiska nationalismen blir alltså massvåldet
ett logiskt medel. För att utplåna en folkgrupp finns ingen annan utväg än
våld, vare sig det är direkt eller strukturellt.
Hela förintelseprocessen byggde på rationalitet, där saker
som samvete och moral fick stå tillbaka för de logiska besluten.
Problemet är att jag aldrig kan sympatisera med en sådan
linje. Jag kan inte acceptera gränsdragningar där vissa människor hör hemma och
andra inte gör det. Att hudfärg, religion eller kultur ska begränsa levernet på
ett visst område.
Och; finns det en sådan sak som fredlig nationalism?
Jag vet inte vad svaret på den frågan är.
Tydligt är åtminstone att det finns många varianter av
nationalism, vissa mer välgrundade än andra, och vissa betydligt mindre
våldsbenägna än andra. Men samtidigt har nationalismen ett grundläggande
problem; den rättfärdigar våld.
Den rättfärdigar våld i nationens namn, för att skydda något
som anses heligt och rent, utan att ta tillvara på den gemensamma, inneboende
mänskligheten hos dess invånare, oavsett etnicitet. Den fredliga nationalismen
kanske finns, men den är tyst. Det är den våldsbenägna nationalismen som ekar.
Framtiden
Jag behöver knappast påpeka alla de nationella strömningar
som finns i världen idag. I Sverige sker överfall och misshandelsbrott begångna
av personer med nationalistiska åsikter.
Det ser ofrånkomligen ut som att vi går en mörk framtid till
mötes. Och inte bara gällande nationalismen, utan framförallt det våld som den
går hand i hand med. Under tio år har Sverige sett 14 mord begågna av människor
med anknytningar till nationalism, främlingsfientlighet och högerextremism.
Varför är nationalismen på uppgång? Den nya sortens krig och
konflikter finns inte mellan stater, de finns inom staten, mellan olika
identitetsgrupper. Och för att få bort en identitetsgrupp använder man sig av
våld.
Avslutningsvis
Det tragiska är att det är omvärlden som gör massvåld möjligt.
Det är omvärlden som genom sin brist på konsekvent handlande, ovilja att se och
ovilja att intervenera som ger massvåldsutövaren rätt. För varför ska man sluta
när ingen säger stopp?
Ser jag någon konstruktiv hantering kring problemet med
nationalism och massvåld? Det tror jag inte. Jag önskar att människan som
kollektiv varelse kunde inse att separatism, främlingsfientlighet och våld inte
leder oss framåt.
Dessvärre tror jag att många människor leds av känslor som
girighet, makthunger och habegär. Dessa saker gör att man automatiskt delar upp
samhällen i ”vi och dom”, där enbart de ”bästa” skall finnas kvar. Man försöker
skapa sin egen perfekta världsbild, och vill kapa bort dem som inte har någon
plats däri. Även rädsla har en stor plats, rädslan för det okända, det som man
inte förstår.
Poängen med denna essä är att visa hur farlig den
separatistiska nationalismen är. Hur våldsbenägen den är. Det är så viktigt att
minnas historien, och inte låta rationaliteten ta överhand. Vi kan aldrig
ursäkta den här sortens ideologi eller politik, för då spottar vi historien i
ansiktet. Att ge den här sortens rörelser utrymme i samhället är att vända
ryggen åt de tusentals som dött genom nationalistiskt massvåld. Att acceptera
den separatistiska nationalismen är att acceptera våld som en metod mot
människor som inte gjort något annat än att vara olik dig själv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar