Jag blir så ledsen.
Jag läser programmet för Internationell kris- och
konflikthantering. Det är ett treårigt program som slutligen ger en
kandidatexamen i freds- och konfliktstudier. Kurserna heter saker som
”Konflikter i världen”, ”Fattigdom och utveckling”, ”Personlighetspsykologi och
traumatologi”, ”Demokrati, demokratisering och valövervakning” eller
”Modernitet i fred och konflikt”.
Tanken är alltså att vi ska bli superhjältar. I princip.
Alla gick vi in i klassrummet första dagen med samma inställning; vi ska rädda
världen. En bit i taget. En liten bit varje gång, så kan vi rädda världen.
Sen hamnar man på något vis i en svacka. ”Konflikter i
världen” innebar en månads studier av olika konflikter, avslutade och pågående,
och vilka brott mot mänskligheten som där begås. Vilka ekonomiska intressen som
ligger bakom. Hur många människor som tjänar på konflikten, och hur oändligt
många fler som förlorar. Vilka taktiker användes egentligen i Kosovo, i
Colombia, i Kambodja?
”Fattigdom och utveckling” innebar en månads studier om var
all världens bistånd egentligen försvinner. Om korruption och försvunna
miljoner. Om kleptokrati och smutsig politik, över hela världen. Att diskutera
varför odemokratiska stater inte ska få bistånd, trots de miljoner människor vars
högsta önskan är vatten.
”Modernitet i fred och konflikt” innebar en månads studier
om varför världen, som den ser ut idag, eventuellt bara leder till så mycket
mer lidande enbart på grund av dess modernitet. Moderniteten som gjorde att så
många kunde dödas som skadedjur under Förintelsen. Eller moderniteten som
möjliggör så många vapen. Modernitet, med pengar och mutor och kunskapen att
förhindra det, men hjälp som uteblir.
Jag får ibland höra ”Hur kan du bli så påverkad? Det blir
inte jag, och jag läser nyheterna varje dag, och ser på tv, jag är en
allmänbildad människa med bra koll på omvärlden”.
Det är klart att du är. Och jag älskar dig för det, om fler
människor var så medvetna om sin omvärld som du är skulle världen vara så
mycket bättre.
Problematiken ligger i två saker. Den första saken är
betydligt mer logisk än den andra.
1. Jag spenderar hela min tid med det här. Jag spenderar
åtta timmar om dagen med skolarbete som enbart berör lidande i världen. Resten
av tiden är olika. Ibland är jag en vanlig student som blir full och pratar vad
nu folk i min omgivning och krets pratar om. Träning, filmer, dåligt väder och så vidare. Och ibland sitter
jag på mitt studentrum och ser filmer som rekommenderats av mina lärare. Eller
läser på om saker som jag tycker att jag borde veta. Som NATO, Ukrainas
historia, OTPOR, Gulag, ASEAN, Pol Pot, ANC, Folke Bernadotte. Och jag tror på
fullaste allvar att jag kommer att vilja göra samma sak resten av mitt liv. Det
är bara så mycket tyngre nu än vad det var när jag bara läste nyheterna.
2. Det andra problemet är så mycket mindre logiskt. Och så
mycket hemskare. Det låter dessutom mer sinnessjukt, men here goes: Det finns
så många döende barn.
Så många av dem.
Och jag lär mig var de finns, hur de dör och varför. Och jag
kan inte hjälpa dem. Jag ser en film om en lyckad revolution, och tänker ”Men i
grannlandet då?”. Jag hör en berättelse om en knarkare som tagit sig i kragen
och nu kan leva nyktert med sina barn, och tänker ”Men alla andra då?”
Jag ser en ung flicka bli skjuten i Syrien för sina ideal.
Jag gråter över henne och tänker sedan på de miljontals döda barn som inte
blivit uppmärksammade, för de har aldrig hunnit skaffa sig ideal. De har bara
fötts och dött i en meningslös linje av fattigdom och konflikt. Och det finns
så många döende barn. Och de dör hela tiden, medan jag gör något annat. Och jag
kan inte rädda dem allihop. Jag borde kunna det, det borde vara möjligt, för vi
lever i en modern värd, men det går inte.
Så jag blir ledsen. Och det märks, och fantastiska
föreläsare försöker peppa oss studenter till att göra otroliga saker med våra
liv, de har magiska föreläsningar och ger oss alla möjliga verktyg för att
lyckas med våra mål. Sen kommer jag hem, och så läser jag nyheterna en gång
till. Och sen går det liksom inte längre.
Jag applåderarar mina föreläsare, som är så kunniga och
engagerade och gör så mycket för världen. Jag går på deras föreläsningar för
att lära mig, men mest för att bli inspirerad. Och inspirationen har kommit i
form av förtvivlan och vanmakt. Mina föreläsares genomtänkta föreläsningar får
mig att börja gråta. I skolbänken och framför datorn.
För det finns så många döende barn.
Och ”döende barn” har på något sätt blivit ett
samlingsbegrepp för mig när det gäller alla hemska saker som finns i världen.
Nazistattacker, korrupta ledare eller total brist på yttrandefrihet. För mig
har allt detta klumpats ihop till ett svart hål som jag inte kan tvinga bort.
Jag känner mig inte bara hjälplös när jag tittar på de uppenbart hemska delarna
av världen. Jag tror inte på ondska som begrepp. Jag känner mig likaledes
hjälplös vid åsynen av vår tids fredsmäklare;
De fem permantenta medlemsländerna i FNs säkerhetsråd står tillsammans för 75-90% av världens totala vapenhandel.
De fem permantenta medlemsländerna i FNs säkerhetsråd står tillsammans för 75-90% av världens totala vapenhandel.
Hur ska jag kunna acceptera en sådan värld?
Saken är den, att det gör jag inte. Jag accepterar inte
tortyr, nazism, kontrollerad media, kleptokrati, korruption, hot, fattigdom,
etnisk rensning, flygbombningar, fascism, terror, massmord, uteblivet bistånd,
hunger, hatbrott, totalitärt styre, rasism, valfusk, döende barn, hyckleri
eller död.
Och det är därför jag är här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar